Stel je
voor, je koopt een diamanten ketting, van het merk Cartier, voor de aangeboden
prijs van € 402,–. Je betaalt € 402,– en haalt de ketting in de winkel op.
Vervolgens blijkt dit een fout te zijn. De ketting van Cartier kost natuurlijk
geen € 402,–
maar € 40.200,–. Ben je dan een mazzelaar? Of heb je pech en dien je de ketting
terug te geven?
De
rechtbank Rotterdam diende over precies deze feiten een oordeel te geven.
Wat speelde er?
Een
klant heeft op de website van de Bijenkorf een ketting gekocht van Cartier.
Deze ketting was 18 karaats witgoud met diamanten. De ketting had een waarde
van € 40.200,–. Deze ketting is op de website geplaatst voor € 402,–. De
ketting was uitgevoerd in witgoud en bevatte 176 briljant geslepen diamanten,
onyx en smaragd. Het was vast een prachtige ketting.
De klant
heeft op 1 april 2018 de ketting online besteld. De betaling is verricht. De
dag erna heeft zij de ketting opgehaald in de boetiek van Cartier in de
Bijenkorf te Amsterdam. De ketting is door een medewerker aan de koper getoond
en heeft een toelichting over het product verstrekt. De garantieformulieren
zijn ook verstrekt en de ketting is ingepakt en aan de klant meegegeven.
De Bijenkorf
kwam er korte tijd later achter dat er iets fout is gegaan en dat de ketting
voor een véél te laag bedrag aan de klant verkocht was. De Bijenkorf heeft met
de koper contact gehad. Zij heeft gevraagd om de ketting aan de Bijenkorf terug
te geven, waarna de Bijenkorf het aankoopbedrag zou terug storten. De koper was
dat echter niet van plan. Deze was waarschijnlijk heel blij met deze vergissing
en dit mazzeltje. Ondanks herhaald verzoek van de Bijenkorf heeft de koper de
ketting niet teruggegeven. De koper gaf aan dat dit een huwelijksgeschenk was
voor een familielid.
De Bijenkorf
liet het er niet bij zitten. Logisch, het verschil in prijs is namelijk aanzienlijk.
Dat loont wel om hierover te procederen. De Bijenkorf heeft in de procedure
gevorderd om de koper te veroordelen de ketting terug te geven aan de Bijenkorf
dan wel het verschil in koopprijs aan haar te betalen.
Hoe
onderbouwde de Bijenkorf haar vordering? De Bijenkorf gaf aan dat de ketting
per ongeluk voor een onjuiste prijs op de website was vermeld. Volgens de Bijenkorf
is het algemeen bekend dat Cartier zeer exclusieve en kostbare sieraden
verkoopt. Het is dus duidelijk dat de prijs van € 402,– een vergissing is. De Bijenkorf
heeft nooit de wil gehad om de ketting voor dit bedrag te koop aan te bieden.
De koper kon er ook niet vanuit gaan. Zij kon daar niet op vertrouwen. De Bijenkorf
is dus van mening dat er geen koopovereenkomst tot stand komt. Een
koopovereenkomst komt namelijk tot stand door een aanbod en een aanvaarding
waarbij duidelijk dient te zijn dat het aanbod de wil van de verkoper vertegenwoordigt.
Die wil ontbrak, aldus de Bijenkorf.
De koper
voerde verweer. Zij gaf aan dat zij € 402,– heel veel geld vindt voor een
ketting. Ook gaf zij aan dat zij niet zo zeer bekend was met dure merken zoals
Cartier. Zij gaf aan dat er op internet wel meer witgouden kettingen met
diamanten worden aangeboden voor een prijs als deze. Zij mocht erop vertrouwen
dat de prijs juist was. Er is een koopovereenkomst tot stand gekomen.
De
kantonrechter is vrij stellig. De kantonrechter stelt dat de wil van de Bijenkorf
om de ketting voor dit bedrag te verkopen ontbreekt. De Bijenkorf heeft daar
dus een punt. De koopovereenkomst is niet tot stand gekomen.
De koper
beriep zich echter ook op het feit dat zij gerechtvaardigd mocht vertrouwen dat
de Bijenkorf wel de wil had om de ketting voor dit bedrag te verkopen. Op grond
van dat gerechtvaardigd vertrouwen, kan ondanks het ontbreken van de wil van de
Bijenkorf, er toch gevolg gegeven worden aan de koopovereenkomst, aldus de
koper.
De
kantonrechter beoordeelt de vraag of het vertrouwen gerechtvaardigd is aan de
hand van alle feiten en omstandigheden en op grond van de redelijkheid en
billijkheid.
De
kantonrechter gaat niet mee in het betoog van de koper. De kantonrechter geeft
aan dat het van koper verwacht had mogen worden dat zij na was gegaan of deze
prijs inderdaad een redelijke prijs was. Zij had onderzoek moeten doen. Als zij
dat had gedaan, had zij aan de prijs moeten twijfelen. Een gemiddeld
geïnformeerde consument weet dat een ketting met deze specificaties veel
duurder is dan € 402,–.
De kantonrechter is dus onverbiddelijk. Zij
veroordeelt de koper om de ketting aan de Bijenkorf terug te geven. Zij
verbindt daaraan nog een voorwaarde, wanneer de ketting niet wordt teruggegeven
binnen de termijn van 10 dagen na betekening van het vonnis, dient de koper het
verschil in koopprijs als schadevergoeding te voldoen welke vermeerderd moet
worden met de wettelijke rente. De koper wordt ook nog veroordeeld in de
proceskosten van de Bijenkorf.
Geen
mazzeltje dus voor deze koper!
Comments are closed