Je hebt een vakantie geboekt. Vervolgens krijgt jouw vakantiebestemming een ‘code oranje’. Je vlucht wordt geannuleerd. En dan….

Dat is van meerdere omstandigheden afhankelijk.

Heb je een losse- of een compleet georganiseerde reis geboekt.

Als je een complete reis hebt geboekt (en ook al volledig hebt betaald) en de reisorganisatie annuleert de reis, heb je recht op teruggave van de reissom. De organisatie ‘levert’ niet. Zij komt de overeenkomst niet na. Jij hebt het recht de overeenkomst dan te ontbinden en schade te vorderen. Dat is de reissom. Reisorganisaties bieden nu vaak een reisvoucher aan, waarbij je de waarde van de reissom op een later moment mag besteden.

Dat is niet altijd ideaal, maar in deze tijd wel begrijpelijk.

Als je een complete reis hebt geboekt en enkel een aanbetaling hebt gedaan, maar je weet niet of de reis doorgaat en de reisorganisatie heeft de reis ook nog niet geannuleerd, wat doe je dan?

In beginsel hoor je de rest van de reissom ook te betalen. De reisorganisatie geeft namelijk nog steeds aan dat zij de overeenkomst na zal komen. Maar dat voelt natuurlijk een beetje raar. Als je aan kunt tonen dat de reis (hoogst)waarschijnlijk niet doorgaat, doordat er bijvoorbeeld een negatief advies geldt, mag je je betaling ‘opschorten’. Neem contact op met je reisorganisatie en geef aan dat je het restant niet wilt betalen, omdat de situatie in het land van bestemming dusdanig slecht is en er een negatief advies geldt. Als de organisatie de reis zelf annuleert, hoeft het restbedrag niet meer betaald te worden. Waarschijnlijk wordt jou dan een voucher aangeboden voor het al betaalde bedrag.

Hoe zit het als de reisorganisatie je een voucher aanbiedt. Moet je deze accepteren?

In principe niet, maar vaak is het verstandig dit wel te doen. Zie het zo: als alle consumenten hun geld terug willen, is de kans dat het bedrijf failliet gaat aanwezig. Als een bedrijf failliet gaat, ben je als consument ‘concurrent schuldeiser’, naast alle andere consumenten en bedrijven. De kans dat je dan je geld terugkrijgt, is vrij klein. Het accepteren van een voucher is dan redelijk en misschien ook niet zo’n slecht idee. De voorwaarden van de voucher mogen niet ‘onredelijk’ zijn. Zo moet de voucher een redelijke geldigheidsduur hebben. Mocht je tóch liever je geld terugkrijgen? Sommige vouchers kunnen worden doorverkocht. Informeer hierover bij je reisorganisatie. Je kunt ook aandringen en aangeven dat je echt je geld terug wil. Formeel heb je daar namelijk ook recht op.

Wat nou als je alles los hebt geboekt?  Een aparte reis en een aparte accommodatie?

Het ligt er dan aan wie wat annuleert. Als de vlucht niet doorgaat, doordat de vluchtmaatschappij de vlucht annuleert, heb je recht op geld terug van de vluchtmaatschappij. Ook hier geldt: zij zullen je een voucher aanbieden.

Als de accommodatie waar je verblijft wel nog open blijft, zal je die boeking niet zomaar kunnen annuleren. Zij ‘leveren’ hun dienst namelijk nog wel.
Wil je zelf niet meer gaan, maar gaat de reis nog wel door en de accommodatie is ook nog steeds gewoon open? Dan zou je kunnen annuleren, maar hiervoor moet je kijken in de voorwaarden van de accommodatie.

Het zijn rare tijden, ook voor alle reisorganisaties. Heb je een reis geboekt en weet je niet of je moet gaan en de kosten moet dragen, bel ons gerust. Ons eerste telefonisch advies is gratis. Iedere donderdag hebben wij een kosteloos spreekuur.

Categories:

Tags:

Comments are closed