Ben je als verkoper van een paard gehouden het paard terug te nemen als het [na levering, bij de nieuwe eigenaar] een tongprobleem heeft ontwikkeld na de levering?
Stel je verkoopt als professional een paard op een veiling of rechtstreeks aan een particulier. Voorafgaand aan de verkoop is het paard veterinair gekeurd en uitgeprobeerd door de koper. Het paard wordt geleverd en enkele weken daarna krijg je de melding dat de koper de koopovereenkomst wil ontbinden (dat wil zeggen het paard wil terugbrengen en het geld terug wil ontvangen) omdat het paard de tong uit de mond steekt bij het rijden.
Jij als verkoper betwist dat het paard op het moment van levering een tongprobleem had. Een tongprobleem kan vele oorzaken hebben en moet zich wel ontwikkeld hebben na de levering.
De koper laat het paard veterinair onderzoeken en wat blijkt, de onderzoekende dierenarts vindt botnieuwvorming in de halswervel. De dierenartsen die het paard bij aankoop hebben gekeurd hebben de botnieuwvorming niet opgemerkt. Of althans, vonden dit niet relevant om te melden.
De veterinair deskundige stelt niet vast dat de botnieuwvorming in de halswervel de oorzaak is van het tongprobleem. Een tongprobleem kan vele oorzaken hebben. De deskundige oordeelt wel dat de botnieuwvorming een hoger risico geeft op klinische beperkingen in de toekomst bij het paard. Een hoger risico dan dat het geval zou zijn bij een paard die deze botnieuwvorming niet heeft.
Op grond van dit deskundigenbericht oordeelt de rechtbank dat de verkoper gehouden is om het paard terug te nemen, de koopsom terug te betalen en de schade aan de koper te vergoeden. Er is sprake van consumentenkoop en het bewijsvermoeden is van toepassing. Beantwoordt een paard niet binnen zes maanden na levering aan de koopovereenkomst, dan wordt vermoed dat het paard het gebrek al heeft gehad op het moment van levering. Er heeft zich binnen zes maanden een tongprobleem ontwikkeld. Voorafgaand aan de levering van het paard was er sprake van botnieuwvorming bij het paard. Ook al is er geen zeker oorzakelijk verband tussen het tongprobleem en de botnieuwvorming: het tegendeel is ook niet bewezen. Er was iets met het paard op het moment van aflevering, oordeelt de rechtbank.
Kortom, als professional sta je er in het geval dat er binnen korte tijd na levering van een paard zich een probleem ontwikkeld vaak moeilijk voor. De koper (een consument) staat daarentegen vaak sterk. Reden te meer om op tijd juridische hulp in te schakelen.
Advies nodig over dit soort kwesties? Neem gerust contact met ons op!
Comments are closed