Wist je dat als je als consument een goed koopt en binnen
een half jaar blijkt dat er iets niet goed is aan het product, er vanuit gegaan
wordt dat het product al niet goed was bij de aankoop? De verkoper moet dan bewijzen dat het product dat hij
geleverd heeft, wél goed was bij de aankoop. Doet de verkoper dat niet, dan heb je als consument het
recht om de overeenkomst te ontbinden, een nieuw goed te vragen, dan wel
schadevergoeding.

Dat was ook in de zaak van de vrouw die een nieuwe jurk kocht voor haar
verjaardag.  

Enige tijd geleden is er door de rechtbank Amsterdam
uitspraak gedaan in een zaak die ging over een jurk. Ja, u leest het goed, een
jurk. De mevrouw in kwestie had bij de (voor sommige bekende)
kledingzaak Pauw in Amsterdam een jurk gekocht voor haar verjaardagsfeest. Aan
de jurk hing een prijskaartje van € 389,-. Op haar verjaardag trok de vrouw de jurk aan en zag tot haar
verbazing dat er een vlek in zat. Meteen zocht ze contact met Pauw, in de hoop
dat ze de jurk nog kon ruilen voor haar feest. Helaas, de jurk was er niet
meer. Nu de vrouw geen andere keuze had, heeft ze de jurk toch
gedragen. Enkele dagen later, heeft de vrouw zich bij Pauw gemeld, met
de jurk. Hier werd opnieuw aangegeven dat er geen vervangend exemplaar aanwezig
is, maar dat ze de jurk achter kon laten en haar geld terug zou krijgen. De dag
daarna kreeg ze bericht, dat ze haar geld helemaal niet terug kreeg. De vrouw is toen een zaak begonnen, tegen Pauw, omdat ze
haar geld wel terug wilde, dan wel een vervangende jurk wilde ontvangen.

De rechtbank heeft besloten dat de vrouw in haar gelijk
staat. De aankoopkosten van de jurk dienen dus aan de vrouw terugbetaald te
worden, maar ook de door haar gemaakte proceskosten. Zo is Pauw aan het einde
van het verhaal dus duurder uit!

Heeft u wel eens een aankoop gedaan, waar u achteraf toch
niet tevreden over was? Of heeft u ooit problemen gehad met het retourneren van
artikelen in een winkel?

Mocht u hier ooit tegenaan lopen en heeft u vragen, bel ons
dan!

Comments are closed